פרסום הזכאות לבגרות לפי ישובים

פרסום נתוני משרד החינוך לגבי אחוזי שיעור הזכאים בכל ישוב הביא לעניין רב בפערים המתגלים שנראים על הקשת הרחבה. האם הפערים באמת נובעים מהמצב הסוציו-אקונומי?

מאת: אליסה טרומן

בראשון לספטמבר 2013 פרסם משרד החינוך את שיעור הזכאים לבגרות באחוזים לפי הערים בישראל. את הרשימה הובילו, כצפוי, ישובים מבוססים כלכלית, ואילו בתחתית ניתן היה לראות ישובים בפריפריות הגיאוגרפיות והכלכליות שבישראל וערים בהן שיעור החרדים והערבים גבוה במיוחד.

למרות שנראה כי ההבדלים המהותיים בין עשרת המובילים לעשירייה התחתונה טמונים במשאבים המוקצים לחינוך וברמה הסוציו-אקונומית, ביקורת רבה נשמעה כלפי התעלמות מהעובדה כי המגזר החרדי והערבי אינם ניגשים כלל לבחינות הבגרות במערכת הלימוד הנפרדת שלהם, ועל כן האחוזים יורדים משמעותית בישובים כמו בני ברק או כפר קאסם.

אחוזי הזכאים לבגרויות עלה בשנים האחרונות
אחוזי הזכאים לבגרויות עלה בשנים האחרונות
(צילום: dreamstime)

ההבדלים הם לא בין מרכז לפריפריה

עשרת היישובים המובילים ברשימה כוללים את כוכב יאיר עם 90% זכאים לבגרות, שֹהם, בית ג'אן, וערים נוספות במרכז הארץ ובשרון. בתחתית הרשימה ניתן לראות את ירושלים, ישובים ערביים, ישובים חרדיים כמו בני ברק שנמצאת במקום לפני האחרון, ומודיעין עילית בתחתית עם 9% בלבד של זכאים לבגרות.

מעניין לציין כי בכוכב יאיר כלל אין תיכון, והתלמידים המתגוררים בה לומדים בבתי ספר בישובים הסמוכים. כמו כן, הערים הגדולות ממוצעות מבחינת הדירוג שלהן, מלבד ירושלים שנמצאת בעשירייה התחתונה, וזאת על אף שהיה בה גידול באחוזים מהשנה הקודמת.

דבר המחזק את העובדה כי לאו דווקא הישובים החזקים ברמה הסוציו-אקונומית הם המובילים טמון בעובדה כי בית ג'אן שנמצאת במקום השלישי בדירוג הזכאים היא היישוב היחיד שהוא נמוך מבחינת הדירוג הסוציו-אקונומי שלו בעשירייה הראשית. בנוסף, כאבול, פוריידיס, מראר וישובים אחרים שגם הם נמצאים במדרג סוציו-אקונומי נמוך נמצאים בחלק העליון של הרשימה עם מעל ל-70% של זכאים לבגרות. אשקלון לדוגמה, עומדת על 72.57% של זכאים, כשבתל אביב יש 72.95% - כמעט זהות. בשנה הקודמת, תשע"א, כאבול, ישוב ערבי בצפון בעל מדרג 2 מתוך 10, אף עברה את תל אביב, העיר הגדולה במרכז בעלת מדרג 8 מתוך 10, בדירוג הזכאים לבגרות עם 74.59% לעומת 73.68%.

רוצים ללמוד לבגרויות ישר מהבית? לחצו וצפו בשיעורים לדוגמא: בגרות בלשון | בגרת באנגליתמה מעלה את אחוז הזכאים לבגרות? לא המצב הסוציו-אקונומי בהכרח

מה מעלה את אחוז הזכאים לבגרות? לא המצב הסוציו-אקונומי בהכרח
(צילום: dreamstime)

מה האחוזים אומרים?

עם זאת, קשה לומר האם השקלול הזה יכול להעיד על רמת החינוך בעיר מסוימת. ירושלים היא אחת מהערים הגדולות היחידות שנמצאות בעשירייה התחתונה, ובתגובה מעיריית ירושלים נאמר כי "נתוני משרד החינוך כפי שפורסמו אינם משקפים את המצב בירושלים, שכן בעיר לומדים תלמידים ממגזרים שונים (חרדי וערבי) שאינם ניגשים לבחינות הבגרות הישראלית, ובכל זאת נכללים בשקלול".

ואכן, קל להסביר את הפערים בטבלה באופן כללי כאשר מזכירים כי במערכת החינוך במגזר הערבי ובמגזר החרדי לא ניגשים לבחינות הבגרות הארציות כחלק מאידיאולוגיה, גישה חינוכית ותפיסה שונה. למשל, במזרח ירושלים תלמידים רבים ניגשים למבחני תהוג'יה ולא למבחני בגרות, ובמגזר החרדי הבנות ניגשות למבחני סאלד במקום. לכן, ניתן להבין כי הנתונים משקפים גם מציאות זאת, ועיקר הפערים לא נובע מהמצב הסוציו-אקונומי כמו מאופי המערכת החינוכית בעיר במגזרים השונים.

נקודות האור טמונות בעליות שעשו מספר ישובים, אך באופן רחב יותר בעובדה שאחוז הזכאים לבגרות הכולל נמצא כבר מספר שנים במגמת עלייה ועומד על 49.8% נכון לשנת תשע"ב.