חשבון בכיתה ג – המראה או נפילה

לימודי המתמטיקה בכיתה ג מהווים עליית מדרגה ברמת החשיבה המופשטת הנדרשת. מהם הקשיים שבהם עלולים ילדיכם להיתקל וכיצד תוכלו לעזור להם להתמודד איתם בהצלחה?

מאת: עדי שטמברגר

לימודי המתמטיקה בכיתה ג מהווים עליית מדרגה ברמת החשיבה המופשטת הנדרשת. מהם הקשיים שבהם עלולים ילדיכם להיתקל וכיצד תוכלו לעזור להם להתמודד איתם בהצלחה?

 

בשעה טובה, ילדיכם עלו לכיתה ג' לאחר שצלחו את אתגרי הכיתות הנמוכות יותר, ועתה הם לומדים במה שקרוי "כיתות הביניים." עבור ילדים רבים, דווקא שלב זה הוא בדיוק זה שיקבע את המשך דרכם הלימודית ואת מידת הצלחתם בהמשך. פתאם כבר לא מתייחסים אליהם כאל "הקטנים" של בית הספר, אלא מציבים להם דרישות ותובעים מהם מאמץ רב מכפי שהתרגלו אליו עד כה. הם נדרשים להתמודד עם הכנה ומעבר מבחנים, למידה ושינון של חומר, מקצועות רבי מלל ורמה מופשטת יותר במתמטיקה. מורים רבים מכירים את השלב הנ"ל, שבו ניכרים לפתע ההבדלים בין יכולות התלמידים. תלמידים מסויימים יצלחו אותו ללא קושי מיוחד, ויסתגלו לדרישות החדשות באופן חלק. עבור אחרים, העניין יעבור פחות בהצלחה, והם יתקלו בקשיים שעלולים לגרום לחרדות, לפגיעה בדימוי העצמי ולירידה דרסטית בהצלחה ובמוטיבציה ללימודים. במקצוע החשבון, שהוא המופשט ביותר מבין מקצועות הלימוד, התופעה בולטת אף יותר מאשר במקצועות האחרים.

 

מה לומדים בכיתה ג בחשבון?

עד כה התמקדו לימודי החשבון במספרים טבעיים, שלמים וחיוביים, ובפעולות חשבון פשוטות, אחת בכל תרגיל. בכיתה ג' נחשפים הילדים לראשונה לעובדת קיומם של מספרים מסוגים אחרים – שברים, מספרים שליליים, מספרים שהם למעשה אותיות – כמו בגימטריה, מספרים המופיעים באופן גרפי – כמו בדיאגרמות, וכד'.

אם עד כה כל המספרים שנתקלו בהם היו דומים לאלו שבספירה פשוטה – 1, 2, 3, ..., שאותה למדו כבר בגיל צעיר מאד, כעת מדובר על מספרים שאינם מסודרים או מסומנים באופן שאליו התרגלו. למרות שמורי בית הספר משתדלים להשתמש באמצעי המחשה בכיתה, וכך גם ספרי הלימוד, ילדים רבים עדיין מתקשים מאד להבין את סוגי המספרים החדשים. על פי מומחה הלמידה פיאז'ה, רוב הילדים נמצאים בגיל זה בשלב מעבר בין חשיבה קונקרטית וחשיבה מופשטת, ולא כולם סיימו את ההתפתחות המוחית המאפשרת חשיבה מופשטת. לכן הם מתקשים כל כך בהבנתה ויישומה.

בנוסף, הילדים מתבקשים להתרגל לשימוש ביותר מפעולת חשבון אחת בתרגיל מתמטי. נוסף סימן נוסף – הסוגריים – שיש להבין מה הוא אומר בכל הקשור לסדר הנכון של פעולות החשבון. ילדים רבים אינם מבינים מדוע פעולת חשבון מסויימת קודמת לאחרת, גם אם היא מופיעה בשלב מאוחר יותר בתרגיל.

בכיתה ג' התלמידים לומדים גם גיאומטריה. הם אמנם כבר מכירים את הצורות הבסיסיות, אך כעת הם יתבקשו גם לפרק אותן לקווים וזוויות, ולהבין את הקשר ביניהם ואת סוגיהם השונים. הבנה כזאת מצריכה גם חשיבה מרחבית טובה, שעדיין אינה מפותחת אצל תלמידים רבים.

וישנן גם מדידות אורך ורוחב, כולל למידת מושגים חדשים בנושא ומיומנויות חדשות, אומדני כמויות – יותר, פחות או שווה, עיגול מספרים, ו"הנורא מכל" – בעיות מילוליות. אלו דורשות לא רק הבנה מתמטית והכרת כל המושגים הרלוונטיים, אלא גם הבנת הנקרא ברמה גבוהה יותר, משום שאם לא מדייקים בקריאה ולא מבינים נכון את הקשרים בין הדברים לא ניתן לפתור אותן בהצלחה. כאן "נופלים" תלמידים נוספים, בעיקר אלה שהקריאה עדיין אינה מבוססת אצלם היטב, או הסובלים מלקויות למידה הקשורות לקריאה. ובל נשכח את המבחנים, שעכשיו הם כבר "כמו של הגדולים", מה שמוסיף לחץ ומצריך מיומנויות למידה נוספות.

בקיצור, לא קל להיות תלמיד הלומד חשבון בכיתה ג', ורובנו לא היה מוכן להתחלף איתם ולשבת בכיתה במקומם.

shutterstock.com

אז איך ניתן לעזור?

ראשית, היו קשובים ורגישים לילדיכם. עקבו אחר התקדמותם, בקשו מהם להראות לכם מה למדו ולפתוח בפניכם את מחברותיהם. שימו לב לסימנים של מצוקה או התחמקות, וצרו אווירה שבה הילד יחוש כי זה לגיטימי ורצוי לחלוק עמכם את קשייו. איך עושים זאת? אל תגיבו בשיפוטיות או בלחץ. היו רגועים כאשר הם מספרים לכם דבר מה על הקשיים בבית הספר, אשרו את רגשותיהם והסבירו להם כי הם נורמליים ומובנים לחלוטין. אתם יכולים לחלוק עם הילד סיפורים על קשיים שלכם בבית הספר, וכיצד התמודדתם עמם. תנו לילדים תקווה, והסבירו להם כי ברוב המקרים המצב משתפר עם הזמן כשמטפלים בבעיה. אל תשאירו אותם לבד עם התסכול והאכזבה מעצמם – רגשות שליליים שאינם מקבלים התייחסות כלשהי עלולים להתפרץ באופן לא רצוי ואפילו מזיק בזמן מאוחר יותר.

אם אתם מגלים סימני מצוקה או קושי, אל תחכו. טפלו בהם מייד. פנו לצוות המקצועי בבית הספר לבקשת עזרה ותמיכה, ונסו לסייע לילדים גם בבית בעצמכם, ואם המצב חמור יותר, גם להשיג עזרה מקצועית.

 

מה עוד ניתן לעשות?

ילדים צעירים לומדים באופן הטוב ביותר על ידי משחק. נסו להשיג משחקי קופסה, להמציא (או לקבל רעיונות באינטרנט ) למשחקי חוץ, או למצוא משחקי מחשב אונליין העוסקים בנושאים הנלמדים בכיתה. שחקו עם הילדים, והפכו גם את שיעורי הבית למשחק. ישנם גם ספרי משחק בנושאים מתמטיים שניתן להיעזר בהם ולקרוא אותם ביחד עם הילד. ילדים בגיל הזה עדיין זקוקים לחזרות רבות ותרגול רב כדי להפנים למידה חדשה, לכן אין צורך לחשוש לחזור שוב ושוב על אותו משחק אם נראה שהילד נהנה לשחק בו עמכם.

גם בגיל הזה, הילדים עדיין זקוקים לכם לשם הכנת שיעורי הבית. עצם הישיבה לצד ההורה מרגיעה את הילד ונותנת לו בטחון, גם אם הוא פותר הכל לבד. נכון, זה קשה להקדיש בכל יום כמעט את הזמן והסבלנות המועטה שעוד נותרה לכם אחרי יום עבודה, אך זהו אחד הדברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות עבור ילדיכם בשלב הזה.

וואלה! סקול מציעה פתרון נוסף – שיעורים אונליין, במחיר סמלי, סרטונים בכל נושאי הלימוד של תוכנית הלימודים בחשבון שבהם ניתן לצפות בכל זמן ומקום הנוחים לילד, ללא הפרעות של ילדים אחרים בכיתה, ללא לחץ ובקצב שלהם. ניתן לצפות בכל סרטון כמה פעמים שהילד חש צורך לעשות זאת, ולדלג על אחרים בנושאים שהוא כבר מכיר היטב. לכל סרטון מצורפים דפי תרגול אותם נתן להוריד ולהדפיס בכל בית.

תוכלו להתרשם מסרטונים לדוגמא בעמוד שלנו – חשבון כיתה ג.

בהצלחה!