חוק לקויות הלמידה – האם הוכיח את עצמו?

לפני מעל לעשור נחקק "חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על תיכוניים", שאמור היה להסדיר את נושא השילוב והמענה לצרכיהם המיוחדים של תלמידים לקויי למידה במערכת החינוך. האם אכן השיג את מטרתו?

מאת: עדי שטמברגר

לפני מעל לעשור נחקק "חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על תיכוניים", שאמור היה להסדיר את נושא השילוב וההתייחסות לצרכיהם המיוחדים של תלמידים לקויי למידה במערכת החינוך. האם אכן השיג את מטרתו וניתן לומר שיושם בהצלחה? באנו לבדוק.

 

מה אומר חוק לקויות הלמידה

כאשר התבררה התמונה האמיתית של היקף לקויות הלמידה בקרב תלמידים בישראל, כ-10% לפחות מכלל התלמידים, נוצר צורך דחוף להסדיר את זכויותיהם במערכת החינוך ולסייע למוסדות הלימוד לדעת כיצד להתאים את ההוראה כך שתענה גם על צרכי תלמידים אלו. על פי החוק, שר החינוך אמור היה ראשית לקבוע כיצד תוכר לקות למידה אצל תלמיד, על ידי החלטה מה נחשב לאבחון פדגוגי מוכר ומי מוסמך לבצע אותו. למרות עדכונים בחוק במשך השנים, ארגון "המרכז להעצמת האזרח" בדק ומצא לאחרונה כי החלטות אלה עדיין לא בוצעו. למעשה, אין בחוק כיום עדיין הגדרות מדוייקות של אבחונים ומאבחנים מוסמכים בתחום לקויות הלמידה.

מצב זה יוצר תופעה המוכרת לסטודנטים רבים הסובלים מלקויי למידה – חוסר עקביות במימוש זכויותיהם ומענה על צרכיהם. מוסדות לימוד שונים מפרשים באופן שונה את החוק ומיישמים במידה לא מלאה את המלצות האבחונים של התלמידים. בעוד שבמדינות מערביות אחרות ישנם כללים ברורים הקבועים בחוק המחייבים מוסדות לימוד ליישם את המלצות האבחונים באופן מלא, כאן בישראל הדבר נותר בידי צוות או הנהלת המוסד הלימודי, שיכול להפעיל את שיקול דעתו לגבי מתן הקלות והתאמות המומלצות באבחון כל תלמיד. כמובן שזהו מצב בלתי סביר ובלתי הוגן, שכן לא ייתכן שתלמיד הזקוק להתאמות מסויימות יקבלן במוסד בו הוא לומד, בעוד שתלמיד אחר הזקוק לאותן התאמות ולומד במוסד לימודי אחר לא יקבל אותן בשל החלטת אותו מוסד.

הבעיה בולטת במיוחד בתיכונים ובמוסדות להשכלה גבוהה, בהם חוסר העקביות במענה על צרכיהם של תלמידים לקויי למידה בולטת במיוחד ומהווה בעיה משמעותית יותר בשל העומס הלימודי, לחץ הבגרויות ומבחני התואר וכמות חומר הלימוד שהתלמיד נדרש ללמוד. אין ספק שבשל כך מדינת ישראל מאבדת מוחות וכוחות אקדמיים שהיו יכולים להועיל לחברה כולה. תלמידים רבים הסובלים מלקויות למידה מתייאשים בשלבים המתקדמים של לימודיהם וחשים שהם אינם זוכים לתמיכה ראויה שתסייע להם לממש את הפוטנציאל המלא של יכולותיהם. ההפסד הוא לא רק שלהם, אלא של כולנו.

חוק לקויות למידה וואלה! סקול
חוק לקויות למידה
shutterstock.com

אילו זכויות בכל זאת ניתנות ללקויי למידה

על פי אתר כל זכות, סטודנטים עם לקויות למידה בכל זאת זוכים לתמיכה מסויימת במוסדות לימוד להשכלה גבוהה, לפחות. האתר מציין שמרכזי תמיכה ללקויי למידה נפתחו באוניברסיטאות ומכללות, בשיתוף עם עמותת לשם, וכי הם מספקים שירותי תמיכה שונים כגון מכינות קיץ, קורסים וסדנאות לשיפור כישורי למידה, תמיכה רגשית באופן אישי או קבוצתי, ועוד. אך גם האתר מודה כי מרכזים אלו אינם קיימים עדיין בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה, למרבה הצער. בינתיים, תוכלו למצוא רשימה של המוסדות המספקים מרכזים ללקויי למידה ולסובלים מקשיי קשב וריכוז באתר המועצה להשכלה גבוהה. אנו ממליצים מאד לסטודנטים לקויי למידה להיעזר במרכזים אלה ככל הניתן.

 

עזרה נוספת לסטודנטים לקויי למידה

סטודנטים לקויי למידה רבים לעיתים קרובות זקוקים לשמיעה חוזרת של שיעורים מסויימים וחזרות נוספות על החומר הנלמד כדי שיוכלו להפנימו. וואלה! סקול מציעה פתרון לעניין זה – סרטוני שיעורים אונליין בכל הקורסים, מסודרים על פי מוסדות ההשכלה הגבוהה, כך שכל סטודנט בכל מוסד לימוד כמעט בישראל יכול לצפות שוב ושוב בשיעורים ברורים המועברים על ידי מיטב המרצים בכל תחום וקורס. המנוי החודשי לשיעורים ניתן במחיר סמלי, פחות משיעור פרטי אחד(!). צפו בסרטונים לדוגמא שלנו. כמו כן, אנו מציעים קורסי הכנה אונליין לפסיכומטרי ומבחני אמירם ומימד שניתן לצפות בהם מכל מקום ובכל זמן שנוח, כמה פעמים שרוצים, ולתרגל באמצעות דפי תרגול המוצעים באתר.