באיזה גיל כדאי ללמוד לקרוא ולכתוב?
למרות ההתרגשות לקראת כיתה א', אתם ההורים מודאגים. האם כדאי ללמד את הילד לקרוא לפני כיתה א' כדי להקל על ההסתגלות שלו? וואלה סקול עונה ומציע לכם דרכים נכונות לעודד קריאה.
האם ללמד את הילד לקרוא לפני כיתה א'?
המעבר לכיתה א' הוא שינוי גדול עבור הילד וההורה, ולכן אין פלא שהורים רבים תוהים כיצד להקל על הילד במעבר הזה ולגרום לו להיות מוכן אליו טוב יותר. אחת הסוגיות הגדולות ביותר היא השאלה האם ללמד את הילד לקרוא לפני כיתה א'. משרד החינוך אינו מצפה מהילדים להגיע עם הידע הזה מראש, ולכן ההחלטה אם ללמד אותם קרוא וכתוב היא שאלה של בחירת ההורים ולא צורך אמיתי.
מצד אחד, אם נקנה לילד את יסודות הקריאה, הוא יוכל ללמוד לקרוא בקלות רבה יותר - דבר שיכול לגרום לו לתחושה של הצלחה בתחילת הלימודים ולהקנות לו ביטחון בבית הספר כבר מגיל צעיר. מנגד, למרות הרצון המובן של ההורים ליצור עבור ילדיהם הסתגלות קלה למערכת החדשה על ידי לימוד המיומנות מראש, רוב אנשי המקצוע בתחום החינוך והתפתחות הילד ממליצים שלא ללמד את הילד לקרוא לפני כיתה א'. נראה כי לימוד קריאה הפכה גם היא לחלק מהמרוץ להישגיות שנפוץ כל כך בתרבות שלנו. תחושת הלחץ שמלווה את הגישה הזו פוגעת ברכישה טבעית של הקריאה נדבך על גבי נדבך. בנוסף, הלחץ או התסכול שההורה חש יכול להיות מועבר לילד, לפגום בביטחון העצמי שלו, ולגרום לו כתגובה לפתח התנגדות לקריאה גם בהמשך.
מה כן חשוב שהילד ידע לפני כיתה א'?
עם זאת, כדאי להקנות לילד יכולות שייתרמו לו ללמוד לקרוא ולכתוב בקלות רבה יותר כהכנה לכיתה א'. הילדים צריכים להכיר את האותיות לפני כיתה א', דבר שלרוב מלמדים כבר בגן. שני הדברים החשובים שכדאי לפתח אצל הילד הם מודעות פונולוגית והכרת האותיות. אלה כוללים בתוכם את היכולות הבאות:
- היכולת להבחין בין צלילים שונים – שהילד ידע להבחין בין צלילים דומים כמו /b/ ו-/p/ או /v/ ו-/f/. שיוכל לשמוע מילים ולהיות מסוגל לחלק אותן ליחידות פונטיות – יחידות צליל נפרדות.
- להכיר את האותיות ואת הצליל שהן מסמלות – שהילד יכיר את צורת האות וידע איזה צליל היא מייצגת, למשל האות 'ס' מסמלת את הצליל /s/. וגם להיפך - /g/ זה הצליל שיש לאות 'ג'.
- להכיר את השמות של האותיות – האות 'ב' נקראת 'בי"ת', ו-'ד' נקראת 'דל"ת'.
איך לחשוף אותם בצורה טובה לאותיות ולקריאה?
הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור – בכל התהליך של עידוד קריאה יש להקפיד לשמור על גישה של משחק ולא של תרגיל או הכרח. לילדים יש סקרנות טבעית ללמוד דברים חדשים והגישה צריכה להיות של עידוד הסקרנות ללמוד משהו חדש ולשחק איתו.
כדי לעשות זאת כדאי לעודד כל התעניינות והצלחה שהילד מגלה לגבי זיהוי אותיות ומילים, למשל:
- להקריא – להקריא לו סיפורים שמתאימים לרמה שלו. הדבר חושף אותו למילים חדשות, מאפשר לו ללמוד להתמודד עם טקסטים ארוכים יותר עם הזמן, ומקשר לתחושה של הנאה הקשורה בספרים וקריאה.
- להצביע על המילים תוך כדי הקריאה לפי שטף הדיבור - תוך כדי קריאה אפשר להצביע על מילים שחוזרות פעמים רבות, ולהפנות אליהן את תשומת ליבו של הילד. תנו לו להשלים בעצמו בפעם הבאה בסיפור שאתם מגיעים למילה ומצביעים עליה.
- לשחק עם אותיות – ניתן לתלות לוח עם אותיות כשליד כל אות ציור שמתחיל באות זו. רצוי לא לשים את כל האותיות בבת אחת, אלא להוסיף בכל פעם משהו חדש. זה ידרבן את הילד להתעניין במה השתנה על הלוח. בנוסף, קיימות אותיות מגנטיות שאיתן אפשר לשחק, לבנות מילים ועוד.
- כרטיסיות עם מילים מוכרות - כשאתם רואים שהילד מתחיל לזהות מילים מוכרות (כמו השם שלו, 'אמא' וכדומה) אפשר להכין לו כרטיסיות עם המילים ולשים אותם בקופסה. כשתשבו לשחק איתו תוכלו לשלוף את הכרטיסיות ולעזור לו לזהות את המילים.
- לכתוב סיפור של הילד – לתת לילד להכתיב לכם משפט ולכתוב אותו בדפוס. כך הם יכולים לראות את המילים שלהם כתובות.
מה לא לעשות:
- לא להלחיץ - הטיפ החשוב ביותר אם ילדיכם מגלה התעניינות בעצמו היא לא להלחיץ. לא לנסות לתקן, לא לנסות להעלות את הרמה לפי רצונכם האישי ובניגוד לעניין של הילד. חשוב לעודד ולשבח הצלחה, אך לא לערער את הביטחון. כרגע, מבחינת הילד זה משחק, ורצוי לשמור עליו ככה, כדי שהדבר לא יהפוך למטלה מעיקה.
- לא לתקן שגיאות – הוא לא יזכור אותן גם ככה, אך הוא כן יזכור את הכישלון.
- לא לבחון או להציג את יכולותיו בגאווה מול חברים או סבא וסבתא. תנו לו להראות להם לבד אם ירצה.
לבסוף, חשוב לזכור שהורים אינם מורים מיומנים ללימוד קריאה. בכיתה א' הילדים ילמדו לקרוא בדרך מובנית על ידי מורה מנוסה שיודע איך להדריך אותם בתהליך בצורה נכונה. לכל ילד קצב ההתפתחות שלו, ובסופו של דבר, כשהוא יגיע לכיתה א', תפגוש אותו מורה מנוסה שתלמד אותו איך לקרוא בדרך נכונה.