כיצד לומדים ילדים לקרוא?
יש לשכלל מיומנויות, ידע, והבנה לאורך זמן ולשלבם יחד עד שנוצרת יכולת לקרוא ולהבין טקסט. כיצד זה קורה, ואיך ניתן לסייע לילדיכם בתהליך?
בניגוד למה שרבים חושבים, הקריאה אינה פעולה "טבעית" למין האנושי. כדי ללמוד אותה יש לשכלל מיומנויות, ידע, והבנה לאורך זמן ולשלבם יחד עד שנוצרת יכולת לקרוא ולהבין טקסט. כיצד זה קורה, ואיך ניתן לסייע לילדיכם בתהליך?
טקסט הוא מעשה ידי אדם
בשל העובדה שרוב בני האדם לומדים לקרוא בגיל צעיר בזמן קצר יחסית, אנו נוטים לחשוב שקריאה היא פעולה טבעית לאנושות ממש כמו דיבור. למעשה, אין הדבר כך. טקסט אינו דבר-מה שנוצר באופן טבעי, אלא על ידי בני אדם. ולכן פעולת הקריאה אינה נחשבת לפעולה טבעית למין האנושי, כמו אכילה, הליכה ודיבור. ילדים הגדלים בסביבה נורמלית ושאינם סובלים מקשיים מיוחדים יתפסו את השפה המדוברת בסביבתם ויחלו לדבר בה בתוך כשנה עד שלוש שנים מיום היוולדם. הם ימשיכו לקלוט ולהרחיב את אוצר המילים ויכולות הביטוי שלהם בשפת אמם לאורך שנים, ללא צורך בעזרה מיוחדת או כלי עזר. המצב אינו כך לגבי קרוא וכתוב. רוב הילדים אינם יכולים ללמוד קריאה וכתיבה אך ורק מעצם היותם חלק מסביבתם. הם זקוקים להוראה והדרכה ישירות, ולאמצעי המחשה ועזר.
מה צריך ילד כדי לקרוא?
הקריאה מצריכה, כאמור, סוגים שונים של מיומנויות ויכולות קוגניטיביות. למשל, הילד חייב להבין מהו סמל וסמליות, מכיוון שכל אות למעשה מסמלת צליל מסויים שהפה ומיתרי הקול מפיקים. זוהי יכולת קוגניטיבית די מופשטת וגבוהה, ולכן בדרך כלל אין מלמדים קריאה בגילאים צעירים מאד, בהם יכולת זאת עדיין איננה קיימת.
כדי שילד יוכל לקרוא, חייבת להיות לו מה שנקרא בשפה המקצועית "מודעות פונולוגית". ביטוי זה מתאר את יכולתו של הילד להבין ששפה בנוייה מחלקים המורכבים יחד, שמילה מורכבת מצלילים שניתן לחברם ולפרקם, ושישנם צלילים שהם חלק מן השפה לעומת אחרים שאינם קיימים בה.
יכולת קידוד גם היא חשובה בקריאה. זאת היא היכולת לראות מילה ולפרקה לאותיות ממנה היא מורכבת, כאשר תוך כדי התהליך הילד מפענח את צלילי המילה. הילד צריך לזכור את הצליל של כל ייצוג חזותי (אות), ולשלוף אותו במקרה הצורך, תוך שהוא אוסף ומחבר את הצלילים זה לזה ליצירת מילה עם משמעות.
גם עניין המשמעות – הבנת הנקרא – קשור כמובן לקריאה. הילד חייב להיות בעל היכרות עם אוצר מילים בשפה כדי שיוכל לזהות ולהבין את המשמעות של מה שקרא, ולחבר את הנקרא לדבר-מה הקיים בעולמו.
כמובן שנדרשת ראייה ושמיעה תקינות, זכרון תקין, סביבה רגשית בריאה, ועוד ועוד. ישנם מרכיבים קוגניטיביים ויכולות נוספים הנדרשים לקריאה. אם נתבונן בכל אלה יחד, נוכל להבין עד כמה מסובך התהליך, עד כמה הוא תובעני ודורש משאבי עיבוד מוחיים רבים, ולכן גן עד כמה מובן שילדים רבים מתקשים בתהליך רכישת מיומנויות קריאה וכתיבה.
למרות הכל, ילדים לומדים לקרוא
נכון, זה קשה, אבל רוב הילדים לומדים ראשית קריאה וכתיבה בשנה הראשונה שלהם בבית הספר בהצלחה. ילדים מסויימים מתקשים יותר, ולוקח להם זמן רב יותר לרכוש את המיומנויות, אך ניתן לסייע להם בכל שלב בתהליך. מה אפשר לעשות? לחזק את כל היכולות שדנו בהם לעיל. למשל, ניתן לשחק עם הילד במשחקים המחזקים את הזכרון ומתרגלים את יכולת הזכירה ושליפת הזכרונות. המשחק המובן מאליו כאן הוא כמובן משחק הזכרון המפורסם. ניתן להכין בבית בקלות משחק זכרון של אותיות וצלילים, לדוגמא, וכך "להרוג שתי ציפורים במכה אחת" – גם לתרגל את הזכרון וגם את היכולת לקדד – להתאים ייצוג חזותי לצליל.
הורים רבים סבורים שברגע שהילד מתחיל ללמוד קרוא וכתוב, אין כבר צורך להמשיך ולקרוא לו סיפורים ושירים. אין דבר רחוק יותר מן האמת – דווקא קריאה מרובה של סיפורים ושירים, תוך התבוננות באיורים שבספרים כאמצעי המחשה למשמעות הנקרא מרחיבה מאד את אוצר המילים של הילד, מפתחת את מרכזי הקריאה והשפה במוחו ועוזרת לו להתחיל לזהות את האותיות, במיוחד אם משלבים בקריאה משחקי זיהוי והשלמה. אל תפסיקו לקרוא לילדיכם, זה יועיל להם בכל שלב. אם אין לכם די זמן, רכשו עבורם ספרי שמע שיוכלו להאזין להם באוזניות מהמחשב או מהטלפון שלהם, בכל מקום ובכל זמן. וודאו שיש להם ספרים בחדרם ובמקומות נוספים בבית, והראו להם שגם אתם קוראים, וכי קריאה היא חלק מהחיים.
מן הצד השני, אין צורך ללחוץ על הילד ולהפגין מתח רב בכל הנוגע ליכולות הקריאה שלו. להיפך – עודף לחץ עלול לגרום למועקה רגשית ואף לתגובת נגד ופיתוח "אנטי" לקריאה. היו בטוחים שאתם מעבירים מסר רגוע לילד שאתם בוטחים ביכולותיו ומאמינים שיוכל לקרוא כמו כולם, גם אם זה לוקח לו מעט יותר זמן או קצת קשה לו כרגע.
דרך כיפית במיוחד לסייע לילדכם ללמוד קריאה היא בעזרת הסרטונים הנהדרים של וואלה! סקול, שיעורי לימוד קריאה אונליין שהילד יכול לצפות בהם בכל זמן ומקום שנוח לו, ללא הפרעות וללא לחץ. הילד יוכל לדלג על נושאים שהוא כבר מרגיש בקיא בהם, או לחזור כמה פעמים שירצה על נושאים שבהם הוא מתקשה. כל שיעור מלווה בדפי תרגול שניתן להוריד ולהדפיס, ולעבוד עליהם יחדיו, הורים וילדים.