שליחות קטלנית – למידה מרובוטים על למידה

תחום הרובוטיקה מלהיב ומפחיד בני אדם כבר עשרות שנים ואולי אף למעלה מכך. אך מעבר להשתאות מההישגים הטכנולוגיים בתחום ומן החשש לאיבוד שליטה עליהם, הרובוטים מספקים הזדמנות נפלאה לקבל תובנות חדשות על למידה.

מאת: עדי שטמברגר

תחום הרובוטיקה מלהיב ומפחיד בני אדם כבר עשרות שנים ואולי אף למעלה מכך. אך מעבר להשתאות מההישגים הטכנולוגיים בתחום ומן החשש לאיבוד שליטה עליהם, הרובוטים מספקים הזדמנות נפלאה לקבל תובנות חדשות על למידה. כיצד תובנות אלו יכולות לסייע לילדינו בלימודיהם? יצאנו לבדוק.

 

למידה – התהליך הכי מורכב במוחנו

אנו רגילים לחשוב על למידה כעל עניין שגרתי ופשוט, כנראה מכיוון שכולנו, בכל גיל, לומדים כל הזמן. למידה היא אחד התהליכים המתרחשים במח בתדירות הגבוהה ביותר. בניגוד למה שאנו חושבים היא לא מתרחשת רק בכיתות לימוד בבתי ספר, קורסים והרצאות, אלא בכל מקום שבו אנו נמצאים. אנו לומדים לא רק כאשר מורים או מרצים "מעבירים" לנו חומר לימוד באופן מכוון, אלא למעשה לומדים מכל סיטואציה שבה אנו נמצאים, בכל מקום ומכל אדם שעמו אנו באים באינטראקציה.

בנוסף, תהליך הלמידה אינו פשוט בכלל, ומחייב השתתפות של מרכזים שונים במח וקשרים טובים ויעילים ביניהם. מוחנו לא פועל כמכשיר הקלטה, השומר את כל מה שהוא קולט דרך החושים. המידע הנקלט עובר עיבודים שונים במרכזי הראייה והשמיעה, השפה, הפענוח, הזכרון ואפילו הרגש. רק לאחר עיבוד זה, שלרוב כולל שנת לילה טובה, ניתן לומר שהמידע נרכש ונשמר באופן שיאפשר לנו לשלוף ולהשתמש בו בעת הצורך.

shutterstock.com

אז איך כל זה קשור לרובוטים?

ככל שטכנולוגיית הרובוטיקה מתקדמת, החוקרים והמהנדסים העוסקים בה לומדים עוד ועוד על למידה אנושית ורובוטית. המטרה בתכנון וייצור רובוטים היא לסייע לבני אדם בעבודותיהם השונות, ולשם כך יש ליצור רובוט בעל מיומנויות רלוונטיות ויכולות למידה עצמאית שיאפשרו לו להסתגל לתנאי השטח בהם יעבוד, ללמוד דברים חדשים ומטעויות שביצע. ואכן, למידה מטעויות, או מה שמכונה "ניסוי וטעייה", היא אחת מדרכי הלמידה החשובות ביותר אצל רובוטים, וגם אצל בני אדם.

במעבדות הרובוטיקה מנסים החוקרים לדמות מצבים שונים בהם בני אדם נתקלים בעבודתם או בחיי היומיום שלהם, ובודקים עד כמה מסוגל הרובוט ללמוד מהם ולשכלל את יכולותיו בעקבות הלמידה. לרובוט יתרונות על האדם – ביכולת הזכרון הבלתי מוגבלת כמעט שלו, בחוסר צורך בשינה כדי לאפשר למידע שנלמד להיטמע, ועוד. אך הרובוטים מגלים מגבלות רבות יחסית לאדם ביכולת הפענוח והעיבוד שלהם, ביכולת הסקת המסקנות הנכונות מהלמידה ובלקיחת החלטות נכונות במצבים שונים.

בנוסף, הם עדיין מוגבלים ביכולת הלמידה שלהם באמצעות חיקוי, יכולת שכל תינוק מגלה ומשתמש בה בקלות מרגע היוולדו. הם אמנם יכולים ללמוד מטעויות במידה מסויימת – למשל, שאם יניחו כוס במקום מסויים היא תיפול ותישבר, ולכן לא יניחו שוב כוס במקום זה, אך אינם יכולים לצפות באדם אחר מבצע פעולה רלוונטית באופן מושלם ולחקות אותו, או לדעת מתי כדאי להשתמש במה ש"ראו".

מקום נוסף בו הרובוטים לוקים הוא כמובן התחום הרגשי. רובוטים אינם חשים כל רגש ולכן אי אפשר להשתמש בפן הזה של הלמידה אצלם בכלל. אצל בני אדם, למידה מעורבת ברגשות. מחקרים רבים מצביעים על כך שמצבו הרגשי ורווחתו הנפשית של האדם קשורים באופן ישיר ליכולת הלמידה שלו. ככל שהרגשות שהאדם חש בזמן הלמידה חיוביים יותר, כך ילמד טוב יותר, וגם המוטיבציה שלו ללמידה תעלה.

 

מה אפשר ללמוד מכל זאת על איך לסייע לילדינו ללמוד?

ניתן להסיק כי בעדיפות הראשונה, יש לוודא שהילד חווה רווחה רגשית יחסית וחש רגשות חיוביים ככל הניתן בזמן לימודיו. אמנם חשוב גם ללמוד להתמודד עם תסכולים, מורים עם אישיות שונה משלו ומצבים מורכבים. אך רצוי שהילד יחוש לרוב בטחון, יחווה חוויות הצלחה, יפתח דימוי עצמי חיובי, יסתגל חברתית ויאהב את עצמו ואת הסובבים אותו. אם אתם מתרשמים שילדכם סובל מגיעה בדימוי העצמי שלו, חרד באופן חסר פרופורציה או חווה קשיים חברתיים, אל תחכו – פנו עמו לאיש מקצוע שיוכל להעניק לו טיפול מסור שיאפשר לו פניות רגשית ללמידה. ילד שאינו פנוי רגשית ללמידה אינו יכול ללמוד, גם עם המורים הטובים ביותר.

טיפ נוסף שניתן לקחת מעולם הרובוטים הוא לאפשר לילד ללמוד באמצעות חיקוי, הדרך הטבעית ביותר ללמידה אצל האדם (ופרימטים נוספים). ילד הרואה את הוריו קוראים, נהנים מפתרון בעיות מתמטיות ואחרות, ועוסקים בפעילויות למידה והעשרה אינטלקטואלית יקבל דוגמא מצויינת ללמידה נכונה, ויאמין שלמידה היא חלק בלתי נפרד ואף מהנה מהחיים.

נקודה נוספת היא בתחום הניסוי והטעייה – אם לא תתנו לילד להתנסות, הוא לא יעשה טעויות ולא יוכל ללמוד מהן. כאשר אנו עושים טעויות אנו לומדים לא רק שלא לחזור על אותו מעשה או טעות ספציפיים, אלא לומדים על איך אנחנו לומדים, ועל כך שעשיית טעויות גם היא חלק נפרד מהחיים והכרחית בדרך להצלחה. אפשרו לילד לטעות, אל תכעסו עליו ואל תעשו את הדברים עבורו כדי שלא ייעשה טעות. העבירו את המסר שזה בסדר גמור לעשות ולטעות, כך לומדים. משום כך חשוב כל כך לאפשר לילד לעשות את שיעורי הבית שלו בעצמו. זה בסדר לעזור ולתמוך, להסביר שוב ולהדגים, אך כדאי לאפשר לו להתנסות בעצמו וללמוד מטעויותיו.

 

השתמשו נכון בידע שנצבר בנושא למידה בתחום הרובוטיקה כדי לסייע לילדיכם ללמוד ולהתקדם, כדי לנצל את היתרונות האנושיים בלמידה באופן המועיל ביותר.