שיעורי בית – המדריך המלא

הוויכוח בנושא תועלתם של שיעורי הבית עתיק כמעט כמו שיעורי הבית עצמם. ריכזנו עבורכם את הידע המחקרי העדכני בנושא וטיפים מעשיים שבעזרתם תוכלו לסייע לילדיכם להתמודד עם שיעורי הבית שלהם, בכל גיל.

מאת: עדי שטמברגר

ילדים והורים כאחד שונאים אותם, הם לרוב מציקים ומשעממים, אך בכל זאת כנראה חשובים. מדוע?

 

שיעורי בית זה טוב או רע?

לעיתים קרובות אנו מוצאים בעיתונים או באינטרנט כתבות המהללות או מבקרות את נושא מתן שיעורי הבית. אנו קוראים על כך שמדינות מסויימות החליטו לאסור אותם לחלוטין, בעוד שבמדינות אחרות עומס שיעורי הבית על התלמידים דווקא הולך וגובר. היכן נמצאת האמת? כמו כל דבר בחיים, כנראה באמצע. לשיעורי הבית יתרונות, אך גם חסרונות, אך התייחסות והכוונה נכונות מצדכם, ההורים, יכולות למקסם את הצדדים המועילים של שיעורי הבית ולסייע לילדיכם להתמודד עמם.

 

מהן מטרות שיעורי הבית?

שיעורי הבית מחזקים את הלמידה שהתבצעה בכיתה ומסייעת לילדים להפנים ולזכור את חומר הלימוד. המוח האנושי, במיוחד בגילאים צעירים יותר, זקוק לחזרות רבות כדי ללמוד חומר חדש. אין אפשרות לבצע את כל החזרות הנדרשות רק בכיתה עצמה, ולכן נדרש תרגול נוסף בבית.

שיעורי הבית מספקים המשכיות בין שיעור לשיעור, ומכינים את התלמיד לשיעורים הבאים. הם גם מאפשרים לכם, ההורים, לקבל מושג על הנעשה והנלמד בבית הספר ולעקוב אחר התקדמות ילדכם. כך תוכלו לדעת כשמופיעה בעיה שדורשת את התערבותכם, למשל, או יצירת קשר עם המורה הרלוונטי, יועצת או רכזת מקצוע.

שיעורי הבית משמשים גם ככלי הערכה מצויין עבור המורים, בשוטף היומיומי, כך שמורי ילדכם יוכלו לדעת מה מצבם הלימודי ומה הם יודעים מבלי הצורך לחכות למבחן גדול בסוף המחצית.

הכנת שיעורי בית בסביבה רגועה ומוכרת כמו חדרו של התלמיד מסייעת לו לחוש בטחון וללמוד ללא הפרעות והסחות דעת יחסית למתרחש בכיתה, כן, גם אם המחשב והטלפון קורצים לו מרחוק.

שיעורי הבית מסייעים לתלמיד לפתח מיומנויות למידה, ללמוד כיצד להשתמש במשאבי ידע כגון האינטרנט, מילונים, ספרי עיון, אטלס ועוד. הם גם עוזרים לתלמיד לפתח מיומנויות פתרון בעיות באופן עצמאי, מעצם העובדה שעליו להתמודד עם כל קושי העולה בזמן הכנתם ללא עזרת המורה. חשוב שאתם, ההורים, תאפשרו זאת על ידי כך שלא תפתרו עבורו כל קושי, אלא תתנו לו להתמודד עמו, ותסייעו רק במקרה צורך אמיתי.

מטלות הבית מאפשרות לילד לחוות חוויות הצלחה ובכך מחזקות את הדימוי העצמי שלו ואת בטחונו ביכולותיו. בכיתה, תלמידים רבים חוששים לנסות ולפתור בעיות ולהציג את פתרונותיהם לפני כולם. בבית יש להם הזדמנות לעשות זאת מבלי החרדה הנלווית לכך, ולקבל פידבק חיובי להצלחתם.

שיעורי הבית יכולים לספק הזדמנויות גם לשימוש במיומנויות מוטוריות ואחרות שאין להן די זמן בכיתה. כאשר ילדיכם מתבקשים לבנות דגם, למשל, אתם עושים להם עוול בכך שאתם מבצעים את המטלה עבורם, במקום לתת להם לחוש ולעבוד עם חומרים וכלים שונים ולהתנסות בסוגים אחרים ושונים של מיומנויות.

מעבר לתוכן השיעורים, יש משמעות לעצם העמידה במטלות, פיתוח משמעת עצמית, אחריות והיכולת לבצע משימה גם אם אינכם רוצים לבצע אותה. זאת הכנה מצויינת לחיים, הבונה אופי, ערכים ומידות טובות.

שיעורי בית
שיעורי בית
shutterstock.com

מה אומרים המחקרים האחרונים בנושא?

היום ברור כי הצלחתם של שיעורי הבית תלוייה יותר בכם, ההורים, מאשר בילדיכם. מחקרים גילו כי ילדים מצליחים יותר בבית הספר כאשר הוריהם מגלים עניין אקטיבי בשיעורי הבית שלהם. התעניינותכם מעבירה לילדים את המסר כי לשיעורי הבית שהם עושים יש חשיבות.

קבוצה של חוקרים מאוניברסיטת סידני שבאוסטרליה מצאו כי העמסת שיעורי בית על ילדים אינה תורמת להצלחתם בבית הספר, אלא להיפך – גורמת לירידה בציוניהם. ממצאים דומים עלו גם במחקרים בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם. שימו לב אם עומס שיעורי הבית על ילדיכם עובר את גבול הסבירות, ופנו לצוות בית הספר אם העומס גבוה מדי וגורם למצוקה אצל ילדכם.

אך כאשר עומס המטלות סביר, לפי המחקרים – בין 30-90 דקות ביום, תלמידים השיגו ציונים גבוהים יותר באופן משמעותי במבחנים מקבוצת ביקורת של תלמידים שלא הכינו שיעורי בית כלל. תלמידים שקיבלו שיעורי בית הצליחו ביותר מ-69% יחסית לאלו שלא קיבלו שיעורי בית. רוב המחקרים בתחום הראו כי מטלות בית היו אפקטיביות בשיפור ההישגים האקדמיים של התלמידים, ואף את שיעור הנוכחות שלהם בשיעורים בבית הספר.

היום יודעים כי תלמידים בדרך כלל מצליחים להפנים רק כ-50% מהמידע שהמורים מספקים להם בכיתה. הם זקוקים ללמידה ותרגול נוספים כדי ללמוד כראוי את החומר.

מחקרים מספרים לנו כי שיעורי בית, במיוחד בגילאי היסודי, מפתחים אצל התלמידים מיומנויות קריטיות שיזדקקו וישתמשו בהן לאורך כל חייהם, כגון לקיחת אחריות, יכולת עבודה עצמאית, משמעת, ניהול זמן, הכוונה עצמית, חשיבה ביקורתית ויכולת פתרון בעיות עצמאית. תלמידים שלימדו אותם אסטרטגיות ארגון והשלמת שיעורי בית כגון בניית סדר עדיפויות, הצבת מטרות, איסוף חומרים ומידע, סיכום חומר ומילוי הוראות השיגו ציונים טובים והערות חיוביות יותר בתעודות בית הספר שלהם. תלמידים שפיתחו מיומנויות אלה גם גילו מוטיבציה גבוהה יותר ללמידה ושאיפה גדולה יותר להצלחה מתלמידים אחרים.

 

טיפים חשובים להתמודדות עם שיעורי בית

ראשית, העבירו את המסר ששיעורי הבית הם של הילדים ולא שלכם. אתם נמצאים שם כדי לעודד, לפקח, לסייע ולתמוך, אך אתם לא מתכוונים לעשות עבורם את שיעורי הבית או אף לשבת לצידם שעות ארוכות בזמן שהם מכינים אותם.

עם זאת, זכרו שילדיכם עדיין לא פיתחו את מלוא הפוטנציאל של מיומנויות הלמידה וההתארגנות שלהם. תוכלו לסייע להם בכך שתלמדו אותם ותדגימו שיטות למידה וארגון חומר וציוד לימודי שאתם למדתם והשתמשתם בהן כשהייתם תלמידים. אך כאמור, הזהרו מלהתפתות ולפתור או להכין את שיעורי הבית בעצמכם – זה מזיק מאד ולא מאפשר לילד ליהנות מהיתרונות של הכנת שיעורי הבית בעצמם. חשוב מאד שילמדו מן הטעויות שלהם – אל תמנעו זאת מהם.

צרו לילדכם אזור ידידותי ללמידה, שבו יהיה נוח ונעים לילד להכין את שיעורי הבית, ודאגו שיוצב בו כל הציוד הדרוש ללמידה והכנת שיעורי הבית – מילון, אטלס, מחשב, נייר, מחברות, כלי כתיבה, וכו'. קבעו זמן למידה שנוח לילד ולכם. ישנם ילדים שקל להם יותר להכין את שיעורי הבית אחה"צ, ואחרים מעדיפים שעות מאוחרות יותר, אחרי מנוחה והתרעננות בעיסוקים אחרים. דאגו שלא יהיו עודף הסחות דעת או גירויים אחרים בסביבת הלמידה. גלו אמפתיה לילד אם הוא עייף או משועמם, והרשו לו לקחת הפסקות קצרות מדי פעם.

עודדו ושבחו את הילד על מאמציו, על השלמת מטלות, הצלחה בפתרון בעייה או התגברות על קושי. גם ילדים אוהבים לדעת מדוע הם צריכים לעשות דבר מה שאינם רוצים לעשותו, ולכן חשוב להסביר להם מה מטרות שיעורי הבית ומה "יוצא להם מזה".

היו זמינים לשאלות ובקשות עזרה. שוחחו מדי פעם עם הילד כדי לוודא שאינו מגלה קושי מיוחד בתחום או מקצוע מסויימים, ושאינו זקוק לעזרה נוספת מעבר לשגרתית. אם אתם חשים או מגלים תוך כדי צפייה בהכנת שיעורי הבית שיש לילד קשיים מעבר למצופה, פנו לאיש מקצוע לבירור העניין. אם קיימת בעייה בשיעורי הבית עצמם – משום שהם קשים מדי, אינם מתאימים למה שנלמד בכיתה, או מסיבה אחרת – פנו למורה שנתן את שיעורי הבית כדי לברר את העניין ולדווח לו על הקושי.

במקרה שאתם חשים שילדכם זקוק לחזרה נוספת על החומר, להסברים נוספים ושונים או לתרגול נוסף, זכרו שוואלה! סקול מציעה במחיר סמלי שיעורים וסרטונים אונליין בכל נושאי תוכניות הלימודים של משרד החינוך במתמטיקה, אנגלית, ועוד.