לפחד ממבחני הבגרות זה הכי נורמלי בעולם

כולם מפחדים ממבחני הבגרות, גם אלה שאומרים שלא אכפת להם. פחד יכול להיות מצב מדרבן ומעורר מוטיבציה, שעשוי לחדד אתכם ולהביא לתוצאות טובות יותר. אך אם הוא מוגזם או יוצא משליטה, הוא עלול גם לפגוע בתפקודכם.

מאת: עדי שטמברגר

איך (כמעט) הפסקתי לפחד (אבל לא התחלתי ליהנות) מהבגרויות

כולם מפחדים ממבחני הבגרות, גם אלה שאומרים שלא אכפת להם. פחד יכול להיות מצב מדרבן ומעורר מוטיבציה, שעשוי לחדד אתכם ולהביא לתוצאות טובות יותר. אך אם הוא מוגזם או יוצא משליטה, הוא עלול גם לפגוע בתפקוד שלכם ולהפריע. אז איך אפשר להותיר את הפחד ברמה נשלטת? קראו את המאמר.

 

פחד הוא לא דבר רע

אנשים (ובעלי חיים) מפחדים מכיוון שזה עוזר להם לשמור על עצמם. מאז ומעולם הישרדותם של בני האדם היתה תלויה בתחושת הפחד שלהם. דווקא הפחדנים יותר הם אלו ששרדו בהצלחה רבה יותר, מכיוון שהם נזהרו יותר מסכנות והיו עירניים יותר לסביבתם. זאת משום שהפחד שומר אותנו עירניים על ידי הפעלת מערכת עצבים מיוחדת שמגבירה את יכולתנו לתפקד בזמן סכנה. לכן למרות שהפחד הוא רגש שאינו נעים לנו, הוא בעצם טוב ומועיל עבורנו. עד גבול מסויים.

 

למה הכי טבעי לפחד מהבגרויות

חשבו מה היה קורה לו היו קוראים למבחנים הללו בשם אחר, כמו למשל "מבחני סיכום". האם גם אז הייתם מפחדים מהם באותה המידה? אולי לא. עצם השם "מבחני בגרות" נושא עמו איום מרומז, ועומס של זכרונות מכל סיפורי האימה שאי פעם שמעתם מתלמידים אחרים, מחברים וממשפחה. בכל פעם שאמרו לכם "חכו ותראו מה מחכה לכם בבגרות" או "הבגרות במתמטיקה היא סיוט" ודברים דומים אחרים, זה נחרט איפשהו בזכרון שלכם, ולא עוזר לכם לחוש רגועים ביחס לכל העניין. מעבר לכך, אתם יודעים שמבחני הבגרות דורשים למידה של חומר רב, ושהם עלולים להפתיע אתכם בסוגי שאלות חדשים ובדרכים אחרות. כל הסיבות הללו ואחרות גורמות לעלייה בתחושת הפחד בכל הנוגע למבחני הבגרות, וזה הדבר הטבעי ביותר בעולם.

 

אז איך מתמודדים?

הבעייה עם רגשות היא שקשה מאד לשלוט בהם. לפעמים, דווקא ככל שמנסים להפסיק להרגיש רגש מסויים, מרגישים אותו בעוצמה חזקה יותר. אז מה בכל זאת אפשר לעשות? קודם כל, לוותר על ניסיון השליטה. תודו, לפחות בפני עצמכם, שאתם מפחדים, והשלימו עם זה. לפעמים פחד הוא תגובה נורמלית לסיטואציה, ופחד ברמה מסויימת, כפי שכבר הסברנו, עוזר להתמודדות עם דברים. זה בסדר גמור לפחד.

מה עוזר להפחית את רמת הפחד? לחלוק אותו גם עם אנשים אחרים שאתם סומכים עליהם. אם אתם מרגישים בנוח לשוחח עם ההורים או קרובי משפחה אחרים, ספרו להם איך אתם מרגישים. אפשר לדבר על כך גם עם חברים טובים שמבינים עניין ושאפשר לסמוך עליהם שיגיבו בצורה בוגרת, מבינה ותומכת. לפעמים אפשר לדבר עם מורה נחמדה שמגלה אמפתיה, יועצת שכבה טובה ואכפתית, או כל מי שתבחרו.

אפשר גם לעשות פעולות שיגבירו את תחושת הבטחון שלכם, כך שגם כשאתם מפחדים, תרגישו שאתם יכולים להתמודד עם המבחן. את רוב הפעולות הללו אתם כבר מכירים – לנסות לענות על כמה שיותר שאלות ממבחני בגרות קודמים, ללמוד את החומר היטב, כל יום קצת, ובדרכים שונות (תוכלו לקרוא כאן על דרכים נוספות ללמוד למבחנים). תוכלו לעשות זאת עם חברים, ואז להחליף ביניכם את התשובות ולבדוק זה לזה את איכותן. כך תוכלו לראות מה החמצתם בתשובה שלכם. אם יש לכם מורה שמשתף פעולה, תוכלו לבקש גם ממנו לבדוק לכם תשובות לפני המבחן, או מהורה פנוי שמכיר את החומר פחות או יותר. אפשר לצפות בסרטונים בנושא ביוטיוב, או אצלנו, בוואלה! סקול, בעמוד "כיתות י'-י"ב". אפשר להאזין לפודקאסטים בנושא, יש המון בכל תחום, גם בעברית, או לצפות בסרטים שעוזרים להבין את החומר, כמו למשל בהיסטוריה. ישנם סרטים הסטוריים נפלאים כמעט על כל תקופה שיכולים לעזור לכם להבין, להפנים ולזכור היטב את החומר.

לפחד ממבחני הבגרות זה נורמלי
לפחד ממבחני הבגרות זה נורמלי (shutterstock.com)

מה עושים אם הפחד בלתי נסבל וגורם לנו לתופעות קשות?

בחיים צריך לדעת מתי לבקש עזרה. אם הגעתם למצב שבו הפחד משתק אתכם, גורם לכם לסיוטים או להתקפי חרדה, או שאתם לא מסוגלים לחשוב ולהתרכז מרוב פחד, זה הזמן לפנות לעזרה. דברו עם ההורים או יועצת בית הספר. הם יוכלו להפנות או לקחת אתכם לשוחח עם גורם מקצועי שיוכל לעזור לכם. זה לא אומר שמשהו לא בסדר אצלכם אם אתם פונים לעזרה נוספת. להיפך, זה אומר שאתם אנשים נבונים שיודעים לדאוג לעצמם ולטפל בעצמם באופן הטוב ביותר. גורמים מקצועיים פגשו כבר המון מקרים כמו שלכם, ויש להם את כל הכלים לעזור לכם באמת. טיפולים מסוג זה הם אחד הדברים הכי מועילים, נעימים ואפילו כיפיים שתחוו בחייכם, ולכן אין שום סיבה להמשיך ולסבול.

אנו בוואלה! סקול מאחלים לכם המון בהצלחה במבחנים, והרבה רוגע ושמחה.