סנדוויץ' בהפסקה - תזונה ללמידה

הסנדוויץ' לבית הספר חוזר להיות שוב פריט מרכזי מאוד בחיי הילד. מחקרים מראים שתזונה בריאה ומאוזנת לא רק מקנה הרגלי אכילה נכונים אלא אף משפיעה על היכולות הקוגניטיביות ועל מצבו הרגשי של הילד. מהם המאכלים שתורמים לשיפור יכולות הלמידה?


עם החזרה לבית הספר חזרו גם ההורים להכין סנדוויצ'ים לילדים או בני הנוער לזרוק משהו בתיק לאכול בהפסקה. למרות שכבר שנים אולי אתם נוהגים לשים את אותו הדבר, או שהילד מתעצל להכין לעצמו משהו יותר מורכב מפיתה עם שוקולד, כדאי לנהל שיחה על חשיבות הסנדוויץ' לבית ספר כחלק מהמודעות לתזונה מאוזנת.

מערכות הגוף של הילדים ממשיכות להתפתח גם בגילאי בית הספר, אבל חוץ מסכנות ההשמנה, ניתן לראות את חשיבות התזונה המאוזנת ואת השפעתה גם על יכולת הריכוז ומצבו של הילד. מחקרים שונים מראים על קשר בין תזונה מאוזנת ליכולות הלימודיות, ומזונות מסוימים מכילים רכיבים שיכולים לתרום ליכולת הלמידה, הזיכרון והקשב אצל ילדים.

הסנדוויץ' בהפסקה חשוב יותר ממה שחשבתם
הסנדוויץ' בהפסקה חשוב יותר ממה שחשבתם
(צילום: dreamstime)

תזונה ויכולת למידה

מעבר לחשיבות השמירה על משקל תקין והימנעות מחסרים תזונתיים, תזונה מאוזנת משפיעה גם על מצב הרוח, על ההתנהגות, על הריכוז, כשכל אלה בתורם תורמים ליכולת הלמידה. מחקרים רבים בשנים האחרונות מראות על קשר הקיים בין אכילה לבין יכולות קוגניטיביות מסוימות. בנוסף, נבדקה גם השפעת התזונה על ילדים בעלי לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז, וחלקם מראים על קשר מסוים בין השניים.

על מנת לספק לגוף את מה שהוא זקוק לו כדי להתמודד עם מגוון המשימות השונות שקשורות לתהליך הלמידה, חשוב להקפיד על אכילה מגוונת ובריאה. מזונות מסוימים מכילים רכיבים שידועים בתרומתם למצב הנפשי וליכולות הקוגניטיביות.

תזונה נכונה משפרת את הריכוז ותורמת ליכולות הלמידה
תזונה נכונה משפרת את הריכוז ותורמת ליכולות הלמידה
(צילום: dreamstime)

מזון למוח חושב

אחד הרכיבים החשובים הוא ויטמינים מקבוצת B שמחסור בהם יכול לגרום לבלבול, קשיי ריכוז ודיכאון. הויטמינים מקבוצה זו משפיעים לטובה על מערכת העצבים, מונעים עייפות ועצבנות ומשפרים את הזיכרון. ניתן למצוא אותם בדגנים מלאים וקטניות, ירקות עלים ירוקים, אגוזים, דגים, ביצים ובשר.

רכיב נוסף שתרומו נבחנת בשנים האחרונות הוא חומצת השומן אומגה 3 שחשובה בתפקוד המוח ובהתפתחותו. מחסור באומגה 3 יכול להביא להפרעות קשב וריכוז, על פי מחקרים מסוימים, קשיים התנהגותיים ודיכאון. אומגה 3 נמצא בעיקר בדגי מים קרים כמו טונה וסלמון ובאגוזי מלך.

אך גם ללא חוסרים בויטמינים מסוגים שונים, חשוב לספק לילד מסגרת של ארוחות סדירות על מנת לאפשר אספקה מתאימה של פחמימות. הפחמימות הן אלה שמכילות את הסוכר שנותן אנרגיה למוח, והן תורמות להעלאת הסרוטונין שמעלה את תחושת השלווה והרוגע. ההמלצה היא לבחור בפחמימות מורכבות שנמצאות בדגנים מלאים, תפוחי אדמה, אורז וקטניות. זאת מכיוון שהפחמימות המורכבות מתעכלות זמן רב יותר ולכן מספקות תחושת שובע לאורך זמן, ועדיפות על הפחמימות שנמצאות בדבש, סוכר או פירות.

מה לאכול כדי ללמוד טוב יותר?
מה לאכול כדי ללמוד טוב יותר?
(צילום: dreamstime)

אז מה לשים בסנדוויץ'?

קודם כל, כדאי להשתמש בלחם מלא, כחלק מהרצון לספק לילדים דגנים מלאים שתורמים לתחושת שובע. מבחינת הממרחים, לא חסרים כיום ממרחים שילדים אוהבים והם גם טעימים, כמו טחינה או אבוקדו, אבל גם ממרחים מירקות אחרים, כמו ממרח פלפלים קלויים, ממרח פסטו או ממרח עגבניות שמוסיפים הרבה לשדרוג סנדוויץ' רגיל. אפשר למלא את הסנדוויץ' בביצה קשה או גבינות, כפי שאנחנו נוהגים, וגם לגוון ולהוסיף טופו מטוגן, חצילים, או לחובבים ניתן גם לשים חזה עוף או טונה. ירקות טריים מומלצים מאוד, אבל רצוי לשים בשקית נפרדת כי ילדים רבים לא אוהבים את הירק בתוך הסנדוויץ'.

לכן, לפני שאתם מכינים עוד סנדוויץ' עם שוקולד, אולי כדאי שתחשבו כיצד ניתן לגוון ולתרום לבריאות הילדים, ולדואג שגם ישבו מרוכזים בשיעורים.