חיבה למספרים - לאהוב חשבון

חשבון מרכיב את כל עולמנו, מקניות בסופר ועד לניווט במרחב. אם אתם רוצים שילדכם ילמד לאהוב את המקצוע שמפחיד חלק גדול מהתלמידים, תוכלו לעזור לו לפתח עניין ספונטני בתחום כבר מילדות, ולגדל ילד שלא מפחד מחשבון


אחד המקצועות שמפחידים ילדים הוא חשבון, וגם מאוחר יותר, רובם של בני הנוער נזקקים למורה פרטי במתמטיקה. הסיבה העיקרית לכך, כנראה, היא שחסר לילדים ידע בסיס כלשהו בחשיבה מתמטית או לוגית. ואז, במקום לפנות זמן לצבור את הידע הזה, המתבגר מגיע לשלב, רגע לפני הבגרות, שהוא רוצה "לעבור" ולא "להבין". אבל זה לא חייב להיות כך. הורים לילדים צעירים יכולים ליצור אצל הילדים עניין וסקרנות לחשבון על ידי צבירת חוויות חיוביות בתחום כבר מגיל קטן.

מתמטיקה אינה רק פעולות חשבון שעושים על נייר ומגישים לבוחן. העולם שלנו מתבסס על חוקים מתמטיים, והשימוש בהם נעשה מהינקות ובמהלך כל החיים. אצל ילדים נוצרת בצורה טבעית הנטייה לספור דברים, להבחין בין גדלים שונים, להתמצא במרחב, ובסך הכל להשתמש בעקרונות מתמטיים בחיי היומיום. אם תעזרו להם לשמור על הסקרנות שלהם בחשבון על ידי משחקי מתמטיקה, תוכלו לגדל ילדים שאוהבים מתמטיקה.

איך לגרום לילדים לאהוב חשבון? לחשוף אותם כבר מגיל צעיר למשחקים מתמטיים
איך לגרום לילדים לאהוב חשבון? לחשוף אותם כבר מגיל צעיר למשחקים מתמטיים
(צילום: dreamstime)

מתמטיקה אצל פעוטות וילדים עד גיל 3

מחקרים מראים כי כבר מגיל של מספר חודשים ילדים מכירים בהבדל בין כמויות שונות. אם נשים שני כדורים בקופסה, הם יוציאו את האחד ויחפשו את השני כבר בגיל שנה. הם מזהים צורות גיאומטריות כמו עיגול שכולל בתוכו כדור וגם תפוח, וגם מראים תפיסה מרחבית אותה הם מפתחים על ידי המושגים של "מעל" "מתחת" ו"בתוך".

עצות להורים:

  • שלבו מספרים כשאתם מדברים איתם: "קח שתי עוגיות" או "תעביר את שלוש הקוביות".
  • עזרו להם להשוות גדלים ואורכים. שאלו אותם למי יש רגליים ארוכות יותר ואיזו כוס גדולה יותר.

ילדי טרום חובה - גילאי 3-4

בגיל הזה ילדים יכולים לספור חפצים בצורה שנראית כאילו הם משייכים שם מספר לחפץ. אבל אם לאחר שספרו" "אחת, שתיים, שלוש... שבע", תשאלו אותם כמה חפצים יש לרוב הם יתבלבלו. חשוב לעזור להם להבין את הקשר בין מספרים לבין מנייה (ספירה).

עצות להורים:

  • ספרו איתם קבוצות גדולות של חפצים, הכוללים 7-10 פריטים, ואל תישארו ב-3-4.
  • עזרו להם לזהות צורות ומספרים המופיעים בשלטים, ברחבי הבית ובצעצועים.
  • שתפו אותם בפעולות בבית כמו כמה צלחות צריך לערוך לכל בני המשפחה.

ילדי גן - גילאי 4-5

בגיל הזה רוב הילדים יודעים לספור עד 10, וחלקם מתעניינים במספרים שמגיעים אחרי 10. הילדים בגיל הזה כבר מסוגלים להבין ולעשות שימוש ברעיונות מתמטיים מורכבים. השאלה היא כיצד ילדים שמגלים עניין ספונטני במתמטיקה גדלים להיות ילדים המתקשים ואף שונאים את המקצוע? התשובה טמונה בתמיכה אותה הם מקבלים לחקור תחומים מתמטיים של צורות, גדלים, מספרים ודפוסים. אם נסתכל על המחקרים המתמטיים כחלק מהחיים ומהעולם הסובב את הילדים, הם יפתחו עניין ויקבלו ידע לגבי חשבון.

עצות להורים:

  • חפיסת קלפים כוללת היחשפות מהנה לצורות ומספרים תוך כדי משחק. תוכלו לשחק משחקים פשוטים, כמו מלחמה, בהם הילדים צריכים להחליט מי גדול יותר, או לשלב משחקים עם צורות הקלפים.
  • משחקי לוח בהם לכל משבצת יש מספר, כמו סולמות וחבלים, עוזרים לילדים להבין התקדמות ונסיגה.
  • אפשר לשאול בת כמה הילדה עכשיו ובן כמה אחיה. ובן כמה יהיה האח כשהילדה תהיה בת 6? או 8?
חשוב לוודא עם הילדים שהם מבינים כל שלב בלימודי החשבון כדי לא ליצור חוסר הבנה נגרר
חשוב לוודא עם הילדים שהם מבינים כל שלב בלימודי החשבון כדי לא ליצור חוסר הבנה נגרר
(צילום: dreamstime)

ילדים בגילאי בית ספר יסודי

לרוב, חשבון בכיתה א' אינו קשה במיוחד עבור הילד, והוא נוטה לאהוב את המקצוע. ברגע שהמקצוע הופך לקשה עבורו, הוא נהיה שנוא עליו. המאמץ להבין משהו שלתחושתו נמצא מעבר להבנתו גורם לתסכול, והחובה ללמוד את המקצוע הזה חושפת אותו שוב ושוב לגורם התסכול, ויוצרת דחייה למקצוע. הדבר שחשוב לברר הוא מתי הילד הפסיק לאהוב את המקצוע, ולנסות לשחזר איתו עד איזו נקודה הוא זוכר שהלך לו טוב. סביר להניח שמהנקודה הזו הוא פספס חלק בסיסי כלשהו שהכרחי להבנתו. בגלל שידע מתמטי נלמד לרוב כנדבך על נדבך, חשוב לחזור ולעבור על העקרונות שייתכן שהילד פספס, כדי לא ליצור קושי נגרר ומתמשך בתחום.

עצות להורים:

  • להתקדם בצורה הדרגתית עם לימודי החשבון, ורק כאשר החלק הקודם הובן והוטמע
  • רצוי להדגים או ליישם את החומר שנלמד, ולא להעביר אותו בצורה מונוטונית. לשאול היכן רואים תופעות של כפל, או לתרגל חיבור שברים על ידי הוספת חצי כוס קמח באפייה

לסיכום, אם אתם רוצים שהילד שלכם יאהב מתמטיקה, פשוט הראו לו שהיא נמצאת בכל דבר שאנחנו עושים: כשעורכים את השולחן, כשבונים מגדל קוביות או כשלוקחים עוגיות מהצנצנת שעל השיש. הכל תלוי בכם - אם תשלבו את המספרים והצורות בשיחה איתו כבר מגיל קטן, הוא יבין שהמתמטיקה נמצאת בהכל, ולא יסתכל עליה כעל מקצוע מפחיד או מעצבן.